уторак, 1. октобар 2013.

Some basic information about Mexico country

"Either you run the day, or the day runs you." J. Rohn

Kada sam donosila odluku da dođem ovde, bila sam u prilici da čujem različite komentare od ljudi kada bi čuli da želim da odem u Meksiko. Bilo je pozitivnih ali i onih negativnih komentara. Nažalost, velike predrasude vladaju o ovoj zemlji. Imam osećaj da ljudi iz Srbije doživljavaju (ne svi naravno, ali pojedini) Meksiko kao jednu nerazvijenu zemlju. Upravo to će biti tema mog današnjeg posta- ekonomska situacija u Meksiku.

Hajde najpre da uporedimo veličinu Srbije i Meksika. Srbija (prema podacima iz 2012. godine) nešto više od 7 miliona stanovnika. Meksiko 120 miliona stanovnika. I ovde jesu drugačiji parametri i kriterijumi kada pričate o veličini. Tako da jednom prilikom kada sam upoznala jednog Meksikanca rekao mi je da je poreklom iz vrlo malog grada. Kada sam ga upitala koliko je mali taj grad, dobila sam odgovor milion stanovnika. Ljudi u Beogradu lude kada provode sat vremena u prevozu, ovde imate sreće ukoliko provedete samo toliko prolazeći sa jednog dela grada na drugi. Mnogi Meksikanci smatraju mnoge zemlje Evrope vrlo malim. Interesantno mi je jako bilo da je jedan Meksikanac koga sam upoznala mislio da Srbija ima 40 miliona stanovnika. Priznajem, da nisam upoznala osobu koja nije znala gde je Srbija ili bar nešto o njoj. Većina odmah povezuje sa ex Jugoslavijom, pa su vrlo radoznali o odnosima Srbije sa ostalim ex Ju zemljama. Neki od njih su posetili, većina je upoznala neke Srbe i ima prijatelje, a neki nameravaju da posete. I to me raduje. 

Hm, e sada malo o ekonomskoj situaciji. Dragi čitaoci moga bloga, Meksiko predstavlja jednu vrlo perspektivnu zemlju. Šta više, sve više ljudi ima želju da dođe ovde i započnu svoju karijeru. Meksikanci su vrlo otvoreni prema strancima, pa tako su kompanije vrlo zainteresovane za zapošljavanje stranaca. Ipak, zbog sve veće zainteresovanosti stranaca, Meksičke ambasade širom sveta, postaju rigoroznije prilikom odabravanja radnih viza kako na taj način ipak ne bi previše ugrozile domaću radnu snagu. Prema podacima iz 2012. godine rast GDP-a koji je Srbija ostvarila iznosi -1,7% a inflacija 7,3%. Meksiko, u sred krize, i očekivanih loših perfomansi, uspeo je da ostvari rast GDP-a u 2012. godini od čak 3,9% a inflacija u istom periodu je iznosila 4,1%. I kako posle možemo da kažemo da se radi o nerazvijenoj zemlji kada u ovakvoj situaciji ostvaruje rast od skoro 4%? Ono što je nažalost činjenica jeste da Meksikanci kao narod nisu radni i ne iskorišćavaju svo bogatstvo ove zemlje. Da su malo vredniji, oni bi sigurno ostvarili znatno veći rast, ali nažalost većina ljudi ovde razmišlja po principu od danas do sutra pa stoga ne koriste sve prilike koje im se pružaju i ne vide dugoročno. Svakako da se Meksiko suočava sa dosta problema, a među prvima su pitanje bezbednosti, kriminal i korupcija. Što se tiče same bezbednosti u ovom gradu, ja bih rekla da je to kao u svakom gradu koji je ovoliko velik. Prema istraživanjima koja su rađena Meksiko se smatra bezbednijim gradom od Vašingtona (za više informacija posetite link: http://howsafeismexico.com/6.html ). Korupcija jeste ogroman problem, koja postoji na svim nivoima u društvu. I teško je reći kako se boriti sa tim. Najpre treba da se mi promenimo, da mi učinimo svet boljim mestom. Hajde da ne kritikujemo ostale ako i mi radimo isto. Hajde da radimo ispravne stvari i damo primer ostalima. Hajde ukoliko nas zaustavi policajac da mu dozvolimo da nam napiše kaznu a ne da odmah pokušamo da ga podmitimo. Tužna strana Meksika je što od 120 miliona stanovnika 50 miliona stanovnika je na granici ili ispod granice siromaštva. I to je jako tužno. Dok sa druge strane, imate najbogatije ljude na svetu koji žive ovde poput Karlosa Slima. Takođe, kad uporedimo sa Srbijom, pa čak i sa Evropom, razlike među klasama su ogromne. Toliko drastične razlike ne postoje u Evropi. Smatram da ja nisam još uvek videla pravi Meksiko u smislu siromaštva, jer na fakultetu na kom ja studiram, većinom su deca iz bogatih porodica. Čak sam čula da su prosečne mesečne plate roditelja studenata na mom fakultetu oko 10 000 evra. Da bismo razumeli bolje, cene u Meksiku su približne kao u Srbiji, iste ili je nešto jeftinije, benzin čak 50% jeftiniji nego kod nas. Tako da sam ja u prilici da provodim vreme mogu reći sa "dobrostojećim" ljudima koji nisu reprezentativna struktura ove zemlje. Naravno, da su oni ljudi koji vide prilike, već dok studiraju pokreću svoje biznise, ali naravno da je sve to lakše ukoliko možete da računate na podršku roditelja. Ono što je značajno spomenuti, jeste da po tim ljudima nikada ne biste rekli da su bogati. Jednostavno se ne ponašaju tako, što ipak, moramo se složiti, ja mislim, nije slučaj sa većinom u Srbiji. 



Da li ste znali da samo Severna Koreja i Meksiko ne dozvoljavaju strane investicije u energetici? I to jeste jedan od problema sa kojima se suočava Meksiko. Nemaju dovoljno sredstava za eksploataciju svih resursa, a opet ne dozvoljavaju strane investicije jer ne žele da ruše nacionalan identitet. Još jedan od sektora u kome vlada dosta problema je sektor telekomunikacija, za koji se smatra da nije dovoljno konkurentan pa samim tim su i usluge ovih kompanija iznad proseka u poređenju sa ostatkom sveta. I to je tačno. Konkretno, da bih kupila broj ja sam morala samo za broj da platim oko 700 dinara, dok u Srbiji broj možete nabaviti praktično da ne platite ništa.

Nadam se da će vlada ove prelepe zemlje i još divnijeg naroda, pronaći način da motiviše ljude koji se nalaze na granici siromaštva da rade i samim tim dovedu ovu zemlju na mesto koje zaslužuje. Meksiko, kao i Srbija, mora da ponudi svojim građanima radna mesta, jer nema besplatnog ručka i slobodne vožnje. Samim tim, sve akcije koje se sprovode tipa deljenja hrane i namirnica građanima ne treba sprovoditi više jer na taj način, narod ne može stvoriti radne navike. Isto tako, od zemlje se očekuje da obezbedi uslove građanima što bolje može. Na primer, naravno da Skandinavske zemlje imaju visoke poreze, ali kvalitet života koje vlade tih zemalja obezbeđuju svojim građanima je zavidan. 

Drago mi je što sam bila u prilici da podelim sa vama neke edukatine činjenice o ovoj zemlji. Nadam se da ću nekoga motivisati da jednom prilikom poseti ovaj grad i zemlju.

Disfruta de la vida! 

Katarina Matijašević



Нема коментара:

Постави коментар